Kunden hade ett bristfälligt IT-system för underhåll och där befintlig leverantör inte gav tillräckligt stöd i fråga om support och utveckling. Eftersom IT-systemet var centralt för att upprätthålla nödvändiga tillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet, beslutades att IT-systemet skulle ersättas.
Behovet hos kunden var att få stöd med framtagande av business case, driva och koordinera upphandling av nytt IT-system samt att projektleda implementeringen av det nya IT-systemet.
Effektmål var definierade som ’Effektivare och säkrare verksamhet’ och redan direkt efter driftsättning hade uppfyllnad påbörjats. Det nya IT-systemet var tillförlitligt och bidrog till en säkrare verksamhet. Det nya systemet var också möjliggörare för ökad effektivitet och tillsammans med justerade processer upplevdes direkta effektivitetshöjningar av verksamheten och användarna av det nya IT-systemet.
Driftsättning av det nya IT-systemet genomfördes helt enligt plan och uppfyllde ambitionen att den skulle vara tråkig, det vill säga inget oväntat inträffade.